ریشه

"درخت انسانیت اگر بخواهد به راستی بارور و میوه ده باشد،باید ریشه ی توحیدی و ایمانی داشته باشد." مجموعه آثار استاد شهید مطهری.ج23.ص764

ریشه

"درخت انسانیت اگر بخواهد به راستی بارور و میوه ده باشد،باید ریشه ی توحیدی و ایمانی داشته باشد." مجموعه آثار استاد شهید مطهری.ج23.ص764

ریشه

" همین قدر بدانید اگر روح مطهری، فکر مطهری، فلسفه و عرفان مطهری از جامعه ی ما رخت بربندد از انقلاب ما جز نامی و از اسلام جز اسمی نخواهد ماند. استاد را در آثارش دریابید."
شهید مرتضی پالیزوانی، دانشجوی فلسفه دانشگاه تهران
شهادت: 12 اردیبهشت ماه 1365
مصادف با سالگرد شهادت استاد شهید مرتضی مطهری
منطقه عملیاتی فکه

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی

۱۱ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

« قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ »

 

ای پیغمبر! به این کسانی که مدعی پیروی از یک کتاب آسمانی گذشته هستند، به این یهودی ها، مسیحی ها،زرتشتی ها و حتی شاید به این صائبی ها که در قرآن اسمشان آمده است و به همه ملت هایی که پیرو یک کتاب قدیم آسمانی هستند، این طور بگو:

بیایید همه ما جمع شویم دور یک کلمه، زیر یک پرچم.آن پرچم چیست؟دو جمله بیشتر ندارد.

 

یک جمله اش این است: « أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا »؛ در مقام پرستش، جز خدای یگانه، چیزی را پرستش نکنیم؛ نه مسیح را بپرستیم، نه غیر مسیح را و نه اهرمن را، جز خدا هیچ موجودی را پرستش نکنیم.

 

جمله دوم: « وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ »؛ هیچ کدام از ما دیگری را بنده و برده خود نداند و هیچ کس هم یک نفر دیگر را ارباب و آقای خود نداند؛ یعنی نظام آقایی و نوکری ملغی؛ نظام استثمار، مستثمِر و مستثمَر ملغی؛ نظام لا مساوات ملغی؛ هیچ کس حق استثمار و استعباد دیگری را نداشته باشد.۱

 

 

 

۱-کتاب آزادی انسان، انتشارات بینش مطهر.استاد مرتضی مطهری .ص ۲۳.

  • اندیشه جو
  • ۰
  • ۰

هرکس وجودش مثل یک درخت پرمیوه است. میوه درخت وجود هر کسی، یعنی محصول کار و فکرش، محصول فعالیتش، محصول ارزشش، باید مال خودش باشد. وقتی افرادی کاری می کنند که محصول درخت وجود دیگران را به خودشان تعلق می دهند و میوه های وجود آنها را می چینند، می گویند این فرد، فرد دیگر را استثمار کرده است.۱

 

 

 

۱-کتاب آزادی انسان، انتشارات بینش مطهر.استاد مرتضی مطهری .ص 22.

  • اندیشه جو
  • ۰
  • ۰

یعنی بشر باید در اجتماع، از ناحیه سایر افراد اجتماع آزادی داشته باشد، دیگران مانعی در راه رشد و تکامل او نباشند؛ او را محبوس نکنند؛

به حالت یک زندانی در نیاورند که جلوی فعالیتش گرفته شود؛

دیگران او را استثمارنکنند؛ استخدام نکنند، استعباد نکنند،یعنی تمام قوای فکری و جسمی او را درجهت منافع خودشان به کار نگیرند؛

این را می گویند آزادی اجتماعی.

 

 

۱-کتاب آزادی انسان، انتشارات بینش مطهر.استاد مرتضی مطهری .ص 21 , 22.

  • اندیشه جو
  • ۰
  • ۰

هر موجود زنده ای که می خواهد راه رشد و تکامل را طی کند، یکی از احتیاجاتش آزادی است، پس آزادی یعنی چه؟ یعنی نبودن مانع.


انسان های آزاد انسان هایی هستند که با موانعی که در جلوی رشد و تکاملشان هست، مبارزه می کنند و تن به وجود مانع نمی دهند.۱

 

 

 

۱-کتاب آزادی انسان، انتشارات بینش مطهر.استاد مرتضی مطهری .ص 21.

  • اندیشه جو
  • ۰
  • ۰

کیست مولا ؟...

 همه ما در صندوق شهوات تن زندانی هستیم، ولی خودمان نمی دانیم، احتیاج به آزاد کننده ای داریم که ما را از این صندوق شهوات نفس و بدن نجات بخشد؛ انبیاء و مرسلین آزاد کننده و نجات بخش هستند.۱


زین سبب پیغمبر با اجتهاد       نام خود وانِ علی مولا نهادگفت

هرکس را منم مولا و دوست    ابن عمٌ من علی مولای اوست

کیست مولا، آنکه آزادت کند         بند رقٌیت ز پایت بر کَند.۲

 

 

 

 

۱-کتاب آزادی انسان، انتشارات بینش مطهر.استاد مرتضی مطهری .ص 20.

۲-دفتر ششم مثنوی، داستان قاضی خیانت کار و زن.  (متن کامل)

  • اندیشه جو
  • ۰
  • ۰

" من برخلاف بسیاری از افراد، از تشکیکات و ایجاد شبهه هایی که در مسائل اسلامی می شود- با همه علاقه و اعتقادی که به این دین دارم- به هیچ وجه ناراحت نمی شوم، بلکه در ته دلم خوشحال می شوم.
زیرا معتقدم و در عمر خود به تجربه مشاهده کرده ام که این آئین مقدس آسمانی، در هر جبهه از جبهه ها بیشتر مورد حمله و تعرض واقع شده، با نیرومندی و سرافرازی و جلوه و رونق بیشتری آشکار شده است.

خاصیت حقیقت همین است که شک و  تشکیک، به روشن شدن آن کمک می کند. شک ،مقدمه ی یقین و تردید، پلکان تحقیق است ...


بگذارید بگویند و بنویسند و سمینار بدهند و ایراد بگیرند تا آنکه بدون آنکه خود بخواهند، وسیله ی روشن شدن حقایق اسلامی گردند.۱ "

 

 



۱-مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 19 ، ص61.

  • اندیشه جو
  • ۰
  • ۰

"خط فکری استاد مطهری، خط حساسیت در مقابل حرکات نفوذی در داخل اندیشه های اصیل اسلامی است، خطی که می تواند انقلاب را از نظر فکری حفظ کند، همان خط مطهری است.۱ "

 

 



۱-همان، ص 33

  • اندیشه جو
  • ۰
  • ۰

" شهید عزیز ما یک تنه در میانه دو حرکت تعصب آمیز ایستاده و شجاعانه مقاومت می کرد. از یک سو قشریونی که هر دریافت جدید اسلامی را که با اندوخته های ذهنی آنان منطبق نبود تحت عنوان بدعت و انحراف به شدت می کوبیدند و حتی تحمل نظر مخالف در یک مسئله فقهی-مثلا حجاب- را هم نداشتند و از سوی دیگر مدعیانی که به نام اسلام و انقلاب، هر تاویل و تفسیر نابجایی در مفاهیم اسلامی را روا شمرده، با گستاخی و بی پروایی به نام اسلام و قرآن سخن می گفتند.مطهری آماج حمله ی این دو گروه بود... .

به جز اینها، همه کسانی که سخن متین و منطقی و قانع کننده ی اسلام را به زیان جهت گیری فکری و داعیه های گوناگون خود می دانستند نیز، با استاد شهید مبارزه می کردند.


شجاعت و سازش ناپذیری استاد شهید، در مقابله با امواج گوناگون و پرخاشگری سرسختانه او نسبت به همه ی این جریان ها و هوشمندی او در تشخیص میزان خطر و اهمیت هر یک و آنگاه مقابله با پر خطر ترین و جسورترین این جناح ها، ویژه ی او بود.


هیچ کس دیگر را این همه آماج مخالفت های تعصب آمیز و این همه مقاوم و بی اعتنا و این همه متکی به خود و سازش ناپذیر با مخالفان ندیده و نشناخته ایم... ۱"

 



۱- استاد شهید در نگاه ولایت، ص31 و 32. 

  • اندیشه جو
  • ۰
  • ۰

روح علمی

" در تعلیم و تربیت باید به متعلم روح علمی داد؛ یعنی نباید توجه فقط به این باشد که او دانا بشود، بلکه همچنین باید کاری کرد که روح حقیقت جویی و عاری از بیماری هایی که انسان را از حالت حقیقت جویی منحرف می کند؛ یعنی تعصب ها، جمودها، غرورها و تکبرها در او پدید آید. اینها را باید دور کرد تا متعلم با روح علمی بار بیاید. ۱ "

 

 

 


۱- مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 22، ص 550.

  • اندیشه جو
  • ۰
  • ۰

گره های کور

" در راه تحلیل، خیلی توانا بود. آن خطوط کور و گره های کور را که دیگران نمی دیدند، او می دید. گره ها را باز می کرد و نشان می داد و دوباره می بافت. این هنر در شهید مطهری بود.

منشآ این توان هم از نظر قرآن کریم، شرح صدر است؛ کسانی که دارای شرح صدر و سینه ی بازند.

از سینه ی باز، اینگونه مطالب نشئت می گیرد. انسانی که دارای شرح صدر است، چشم دلش بیناست. وقتی که چشم و دل بینا بود، نقطه ی کوری نمی ماند...۱  "

 

 

 

۱- آیت الله جوادی آملی، پگاه اندیشه، ص 13.

  • اندیشه جو